Test av Dreamer 55 UP: Mye plass på seks meter
Dreamer er merket med "unlikeable" bobiler. Ved første øyekast har 55 UP - UP refererer til løftetaket på toppen av bobilen - total soveplass om bord for fire voksne og en tradisjonell layout: To svingbare kabinseter, et bord som kan forstørres, en benk og et kjøkken foran en halv skyvedør. Kjøkkenenheten har to gassbluss med tre meget nyttige skuffer under med soft-close og sentrallås for kjøring. Benkeplassplassen er svært begrenset, men kan økes noe med en sammenleggbar hylle. Hvis du vil lage mye mat når du er på ferie, er ikke en bybobil det best egnede kjøretøyet.
Dusj og toalett adskilt
Sammenligningen med «en vanlig bobil» stopper bak benken og kjøkkenet. Normalt ville det være et våtrom med servant og toalett og et Thetford-kompressorkjøleskap på motsatt side. Dreamer har imidlertid en annen tilnærming. Rett bak benken - for to personer er benken utstyrt med belter - finner vi et smalt Thetford-kjøleskap med fryserom. Bak denne ligger en MODUL'SPACE®, som Rapido kaller det. - en garderobe og et dusjområde i ett. Du kan snu den over sengen for å lage en god dusj med foldevegg i plast. Du kan også få tilgang til det hengende skapet fra den siden. På motsatt side av dusjen er toalettet. Ved første øyekast ser dette veldig lite ut, men veggen kan foldes opp og den danner skillelinjen mellom å bo og sove på tvers av midtgangen, inkludert det romslige toalettet. Også verdt å nevne er den miljøskapende, indirekte belysningen i stuen og over sengene,
Rikholdig utstyrsliste
Webasto dieselvarmeren, panoramavinduet over frontruten, de 16 tommers lettmetallfelgene, skinnrattet, radio- og telefonkontrollene på rattet, automatisk fjernlys- og vindusviskerjustering, standard reservehjul og svart metallisk eksteriør på Black Addict-varianten. Hvorvidt dette er nyttig med de årlig stigende temperaturene er fortsatt spørsmålet: heldigvis er også en hvit Addict tilgjengelig. Noen av lyskontrollene er på kjøkkeninnredningen, noen er berøringspunkter som toalett og dus, over senger og over kabinseter. Oppbevaringsplassen under sengene er også lett tilgjengelig fra innsiden. På den ene siden er det en luke i garasjen med et skap bak. For ting du ikke trenger for ofte. Det er også et skap for én gassflaske. Fordi oppvarming er på diesel (Webasto), er dette også nok. Alt kan styres sentralt fra en tydelig berøringsskjerm over skyvedøren. Webasto-kontrollene er også plassert her.
Ingen takluke
Ved siden av benken og i skyvedøren er det vinduer, samt i begge bakdørene. Alle med blendingsgardiner og vindusskjermer. På grunn av pop-up-taket er det ikke plass til takluker. Med pop-up-taket nede er dette faktisk et stort tap. Tremønsteret på møblene og gulvet er lys eik, stolene og benken er dekket med off-white kunstskinn. Veggelementene er delvis tre og delvis off-white. De øvre skapene har ingen håndtak: bare trykk dem igjen og trekk dem opp.
Hva mangler vi i denne «drømmeren»?
På soverommet er det ingen mulighet for å legge fra seg noe som en bok, et blad eller en telefon. Det er heller ikke noe strømuttak og/eller USB for å lade noe. Ikke noe strømpunkt på toalettet heller til barbering og lading av tannbørsten. Å åpne kjøleskapet er litt vanskelig: håndtaket er for lavt og for nær baksiden av sofaen. Et håndtak over hodestøtten på sofaen ville løse dette. Kablingen for TV er installert. Samt en HDMI-tilkobling og solcellepanelforberedelse. Stikkontakten under kjøkkenbenken er vanskelig: Det henger raskt en ledning foran skuffen, som da er vanskelig å åpne. Så her finnes noen forbedringspunkter
Klarert
Å kjøre Peugeot føles kjent fra de første meterne. Alt er der du forventer at det skal være, og skinnrattet er behagelig å holde. Blackout-kassetten til høyre – avhengig av størrelsen på føreren – tar litt unna blindsone-speilet. Når motoren går er det 12V og USB-tilkobling på dashbordet. Selv om vi reiser sammen, selvfølgelig - når dagens verste hete har passert - går taket også. For å gjøre dette må vi imidlertid først flytte bussen for å unngå å komme i kontakt med tregrener: den totale høyden med taket oppe er betydelig. Noe å huske på når du velger plassering.
Hevetaket
Løsne stroppene, ta ut stigen og etter en forsiktig dytt, hever taket seg automatisk. Stigen settes mot den - heldigvis kan bordet bli stående, forutsatt at det andre bladet er under det første - og vi klatrer. Det er veldig varmt under det svarte taket! Å plassere en pjokk der for en lur virker som en dårlig idé når det er 29 grader ute. Mitt råd vil være: ta den hvite versjonen. Det kreves også litt smidighet for å komme av og på dette takteltet. Stigen må foldes ut, og du må også finne plass til stigen når barna er ovenpå om kvelden og foreldrene vil sitte nede. Men fire personer kan sove i mellomtiden på en lengde på seks meter! Den øvre sengen har to LED-lys og et solid nett for å hindre at det faller ut av takteltet.
Gode drømmer
Vi hadde en flott tid med Dreamer av Rapido D55 UP Black Addict. De fire sengene er fine, kjøkkenet er kompakt men brukbart og hengeskapet som viser seg å være en dusj er absolutt en oppfinnelse. Det er nok plass under sengene, selv om du med fire personer vil ønske å ta mye med deg. Det store kjøleskapet er fint, over det er et lite skap med skyvedør. Hvis personvern er et problem, så er toalettrommet litt av et problem: når du ligger i sengen, med døren helt åpen - og du må, for ellers er rommet for lite - du får ikke en god utsikt over personen på toalettet. Og så er det noen små, typisk franske trekk. Toalettknappen falt av under turen, gulvet knirker, frontruten vibrerer hørbart under kjøring. Men alt i alt er Dreamer en bobil du kan drømme om ganske hyggelig.
Campanion
Vi parkerte Dreamer D55 UP Black Addict i noen netter på Camping à la Ferme La Viotterie, bestilt via Campanyons nettside. La Viotterie ligger på grensen mellom Mayenne og Maine et Loire i et landlig område, og har en sentral beliggenhet for ulike utflukter. Campanyon er en ung bookingplattform grunnlagt i Skandinavia for spesielle overnattinger i naturen. Liker du camping i naturen, så er du i godt selskap med Campanyon. Campanyon ønsker å gjøre naturen tilgjengelig for alle. Det er en plattform der campere, naturelskere og verter kan møtes for å oppdage og beskytte naturen sammen.
Tekniske data
Standard Peugeot Boxer BlueHDI 2,2 l 88 kW/120 hk
Lengde 599 cm
Høyde 259 cm
Seter: 4
Sengeplasser: 4
Dreamer D55 UP Black Addict er standard utstyrt med:
- Oppvarmingstak
- ABS bremsesystem
- Nødbremsassistanse
- Kollisjonsputer for fører og medfører
- Elektrisk betjente vinduer
- Oppvarmede elektriske sidespeil
- Førerstolen kan justeres i høyden
- Kjøleskap med ferskvarerom
- Maxi vask i glatt rustfritt stål med lokk i blankt sort glass
- Komfyr i rustfritt stål med sort glassdeksel og piezotenning
- Skap under kjøkkenenhet med skuffer / potteskuff med høykvalitets PVC-fôr
- Funksjonelt bad med laminat på beskyttelsesvegg, dusj og toalett
La oss tipse deg
Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.
Vår samarbeidspartner
Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.